Thursday, December 27, 2018

Ting-Ting

Jejak PandaHallo Jumpa Lagi Kita Di Blog Ini
judi ceme terpercaya


Asal usul 

Ia yakni sejenis permainan yang dikenali sebagai teng-teng. juga dikenali sebagai Ketinting ialah permainan yang selalunya dimain oleh kanak-kanak perempuan. Ini kerana,  Kebiasaannya permainan ini  dimainkan oleh kanak-kanak wanita kerana permainan ini tidak begitu lasak.
Permainan ini hanya memerlukan di gelanggang yang kecil sahaja. Teng-teng dimainkan oleh sekumpulan kanak-kanak dimana ada dua sampai empat orang didalam sebuah gelanggang. Ini kerana, tiada peraturan yang tetap untuk jumlah orang di dalam satu gelanggang. Tetapi, kalau terdapat empat pemain didalam satu gelanggang, ia akan memdatangkan kesukaran untuk setiap pemain untuk berteng-teng.
Gelanggang teng-teng ialah lukisan petak-petak di atas tanah. Terdapat sembilan petak-petak di dalam satu gelanggan. Selain gelanggan, pemain juga perlu gundu. Gundu ialah satu objek yang menunjukan kedudukan mereka di petak-petak gelanggang.

Teng-teng dimainkan oleh sekumpulan kanak-kanak yang terdiri daripada dua sampai empat orang sahaja. Sekiranya lebih,ianya akan mendatangkan kesukaran bagi setiap pemain untuk bermain kerana gelanggang teng-teng hanyalahbersaiz kecil sahaja. Dibawah ini merupakan gelanggang teng-teng
Dikawasan kampung, gelanggang dibentuk dengan hanya mengoreskan nya di atas tanah manakala di tempat perumahan yang tidak memiliki halaman kapur bertulis akan dipakai untuk dilukis di atas jalan bertar. Ada sembilan petak-petak kosong bagi satu gelanggang.



i) membina rumah
Bagi membina rumah pemain perlulah bangkit membelakangkan kesemua petak di garisan     permulaan dan mencampakkan kedalam mana-mana petak dan disitulah kedudukkan rumahnya. Sekiranya gundu yang dibaling terkena diatas garisan maka pemain tersebut dikira kalah. Setiap pemain haruslah memijak kedua-dua belah kaki di petak rumah dan tidak dibenarkan memijak petak rumah lawan. Sekiranya pemain memijak atau lupa maka ianya dikira kalah.
ii) Pemenang:  Pemenang di kira menurut jumlah rumah terbanyak yang sanggup di kumpulkan oleh pemain.
iii) Pemati : Pemain dikira mati sekiranya buah dilontar atau kaki terkena pada garisan petak. Pemain juga dianggap mati apabila memijak dua belah kaki serentak kedalam sayap.


 Cara Bermain:

Sebelum permainan dimulakan, pemain harus mengundi siapa yang akan pergi dahulu dan seterusnya. Kaedahnya ialah menggunakan lai lai li tam plong.

Untuk memulakan permainan, pemain pertama harus mancampakkan gundu ke dalam petak pertama dengan cara membelakangkan petak. Ini akan berlaku dengan sama untuk pemain yang lain. Jika gundu tidak sanggup masuk ke dalam petak, giliran pemain itu dianggap mati dan pemain seterusnya yang akan mengambil alih.

Pemain dikehendaki melompat ke dalam petak-petak dengan memakai satu kaki sahaja, tetapi kalau ada petak yang bersebelahan dengan petak yang lain, pemain harus melompat ke dalam petak tersebut denga memakai kedua kaki mereka.

Setelah pemain melompat kembali ke garisan permulaan, mereka harus memijak kaki kanan mereka ke petak kedua dan petak keempat akan dipijak oleh kaki kiri mereka. Setelah itu, pemain dikehendaki melompat ke petak ketiga denga memakai sebelah kaki dan seterusnya, gundu harus dikutip di petak pertama. Pemain, untuk menghabiskan giliran mereka, harus melompat balik ke petak pertama dan terus ke garisan penamat.


No comments:

Post a Comment